Men intresse finns hos olika organisationer, därför ska vi fortsätta vårt samarbete och framförallt vår gemensamma visualisering av en värld mer solidarisk, gladare och inkluderande.
Tack för detta SDRG
OK Team
©Sensorial
Dramaturgy Research Group
”Alla
barn kan inte sitta ner i ett fyrkantigt klassrum på hårda stolar
och stirra på en vuxen, tilldelad en auktoritär roll”.
Despite over twenty years of
research supporting the embodied nature of cognition 1,
educational practices continue to emphasize the abstraction of
knowledge from children’s physical engagement with the world. The
embodied perspective holds that the body is central to knowledge and
emphasizes the role of action, emotions and bodily perceptions in
making sense of the world 2.
This implicates that bodily movement and sensory experiences are
necessary to learning, thinking and developing, however today’s
principal education approaches are increasingly turning to computers
and digital technologies in the classrooms that support the cognitive
bias for mental representations of thought and “information”
gathering. The
architecture of new technologies is affects the way people think,
they are shown to be causing decreased attention and loss of impulse
control, numbing empathetic awareness and the ability to read
emotional bodily gestures, and eroding the capacity for deep and
reflective thinking 3.
We need to
find meaningful and multimodal forms of expression.
De senaste studierna i Sverige
visar ett tydlig tecken på att den allmänna och psykiska hälsan
hos barnen idag har försämrats 4.
Det finns inte tillräckligt med resurser och inga vettiga studier
som bygger på att lösa detta problemet genom att utforma nya
metoder.
Barnen behöver framförallt ta
sin egen tid för hanterar sin vardag, en som nu
är full av olika information och intryck - datorer, tv spel, tv
serier, reklam.
Det finns inte längre tid för
barnen att reflektera och
bara få ta paus för att
vara barn.
När olika organisationer har
tagit problematiken på allvar då startas gruppmeditationer för
barn 5,
barn inkluderas i konstnärliga aktiviteter, 6
eller huvudansvariga på en konstmuseum
”För
att göra detta måste vi återkomma till källan, till grundbulten,
till den plats där allt föds, dör och växer - känslorna och
fantasivärlden”.
Referens
1 Ziemke, T., Zlatev, J., & Frank, R. M. (2007). Body, language, and mind (Vol. 1: Embodiment). Berlin; New York, NY: Mouton de Gruyter. p. 370 & Gallagher, S. (2005). How the body shapes the mind. Oxford ; New York: Clarendon Press. p. 349
2 Johnson, M. (2007). The meaning of the body: Aesthetics of human understanding. Chicago, IL: The University of Chicago Press. p. 254, & Noë, A. (2009). Out of our heads : why you are not your brain, and other lessons from the biology of consciousness (1st ed.). New York: Hill and Wang. p. 367 & Damasio, A. R. (2005). Descartes' error: Emotion, reason, and the human brain. London, UK: Penguin. p. 274.
3 Carr, N. G. (2010). The shallows: What the internet is doing to our brains. New York, NY: W.W. Norton. p. 35.
4 “Rapporter och undersökningar om barns och ungdomars levnadsvillkor i Sverige visar att hälsan har försämrats under de senaste decennierna”. http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/didaktik/tema-elevperspektiv/hur-mar-sveriges-elever-1.195593
5 http://www.mediteraigoteborg.org/barnmeditation
6 http://www.antifestival.com/2014/eng/ Children and young people as the theme of the festival of contemporary art.
7 http://lilithperformancestudio.com/?archivemain=laura-lima-bra